محل تبلیغات شما

نهجالبلاغة-ترجمه دشتى       ترجمه خطبه 160

(درشهر كوفه در سال 37 هجرى به هنگام حركت دادن مردم بسوى صفّین و جنگ با شامیانایراد كرد)

راهو رسم زندگى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم . ص : 301

1 خدا شناسى‏

فرمانخدا قضاى حتمى و حكمت، و خشنودى او مایه امنیّت و رحمت است، از روى علم، حكممى‏كند و با حلم و بردبارى مى‏بخشاید. خدایا! سپاس تو راست بر آنچه مى‏گیرى، و عطامى‏فرمایى، و شفا مى‏دهى یا مبتلا مى‏سازى، سپاسى كه تو را رضایت بخش‏ترین،محبوب‏ترین، و ممتازترین باشد، سپاسى كه آفریدگانت را سرشار سازد، و تا آنجا كه توبخواهى تداوم یابد، سپاسى كه از تو پوشیده نباشد، و از رسیدن به پیشگاهت بازنماند، سپاسى كه شمارش آن پایان نپذیرد، و تداوم آن از بین نرود. خدایا! حقیقتبزرگى تو را نمى‏دانیم، جز آن كه مى‏دانیم كه تو زنده‏اى و احتیاج به غیر ندارى،خواب سنگین یا سبك تو را نمى‏رباید، هیچ اندیشه‏اى به تو نرسد و هیچ دیده‏اى تو راننگرد، اما دیده‏ها را تو مى‏نگرى، و اعمال انسانها را شماره فرمایى، و قدم‏ها وموى پیشانى‏ها (زمام امور همه) به دست تو است، خدایا آنچه را كه از آفرینش تومى‏نگریم، و از قدرت تو به شگفت مى‏آییم و بدان بزرگى قدرت تو را مى‏ستاییم، بسىناچیزتر است در برابر آنچه كه از ما پنهان، و چشم‏هاى ما از دیدن آنها ناتوان، وعقلهاى ما از درك آنها عاجز است، و پرده‏هاى غیب میان ما و آنها گسترده مى‏باشد.

2راههاى خدا شناسى‏

پسآن كس كه دل را از همه چیز تهى سازد، و فكرش را به كار گیرد تا بداند كه: چگونهعرش قدرت خود را برقرار ساخته‏اى و پدیده را چگونه آفریده‏اى؟ و چگونه آسمان‏ها وكرات فضایى را در هوا آویخته‏اى؟ و زمین را چگونه بر روى امواج آب گسترده‏اى؟نگاهش حسرت زده، و عقلش مات و سرگردان، و شنواییش آشفته، و اندیشه‏اش حیرانمى‏ماند.

3وصف امیدوارى به خدا

بهگمان خود ادّعا دارد كه به خدا امیدوار است! به خداى بزرگ سوگند كه دروغ مى‏گوید،چه مى‏شود او را كه امیدوارى در كردارش پیدا نیست؟ پس هر كس به خدا امیدوار باشدباید، امید او در كردارش آشكار شود، هر امیدوارى جز امید به خداى تعالى ناخالصاست، و هر ترسى جز ترس از خدا نادرست است. گروهى در كارهاى بزرگ به خدا امید بستهو در كارهاى كوچك به بندگان خدا روى مى‏آورند، پس حق بنده را ادا مى‏كنند و حق خدارا بر زمین مى‏گذارند، چرا در حق خداى متعال كوتاهى مى‏شود؟ و كمتر از حق بندگانرعایت مى‏گردد؟ آیا مى‏ترسى در امیدى كه به خدا دارى دروغگو باشى؟ یا او را در خورامید بستن نمى‏پندارى؟ امیدوار دروغین اگر از بنده خدا ترسناك باشد، حق او را چنانرعایت كند كه حق پروردگار خود را آنگونه رعایت نمى‏كند، پس ترس خود را از بندگانآماده، و ترس از خداوند را وعده‏اى انجام نشدنى مى‏شمارد، و اینگونه است كسى كهدنیا در دیده‏اش بزرگ جلوه كند، و ارزش و اعتبار دنیا در دلش فراوان گردد، كه دنیارا بر خدا مقدّم شمارد، و جز دنیا به چیز دیگرى نپردازد و بنده دنیا گردد.

4سیرى در زندگانى پیامبران علیه السّلام (براى انتخاب الگوهاى ساده زیستى)

براىتو كافى است كه راه و رسم زندگى پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم رااطاعت نمایى، تا راهنمایى خوبى براى تو در شناخت بدى‏ها و عیب‏هاى دنیا ورسوایى‏ها و زشتى‏هاى آن باشد، چه اینكه دنیا از هر سو بر پیامبر صلّى اللّه علیهو آله و سلّم باز داشته و براى غیر او گسترانده شد، از دنیا شیر نخورد، و اززیورهاى آن فاصله گرفت. اگر مى‏خواهى دومى را، موسى علیه السّلام و زندگى او را تعریفكنم، آنجا كه مى‏گوید:

پروردگارا!هر چه به من از نیكى عطا كنى نیازمندم» به خدا سوگند، موسى علیه السّلام جز قرصنانى كه گرسنگى را بر طرف سازد چیز دیگرى نخواست، زیرا موسى علیه السّلام ازسبزیجات زمین مى‏خورد، تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن، سبزى گیاه ازپشت پرده‏ى شكم‏ او آشكار بود. و اگر مى‏خواهى: سومى را، حضرت داوود علیه السّلام‏

صاحبنى‏هاى نوازنده، و خواننده بهشتیان را الگوى خویش سازى، كه با هنر دستان خود ازلیف خرما زنبیل مى‏بافت، و از همنشینان خود مى‏پرسید چه كسى از شما این زنبیل رامى‏فروشد؟ و با بهاى آن به خوردن نان جوى قناعت مى‏كرد. و اگر خواهى از عیسى بنمریم علیه السّلام بگویم، كه سنگ را بالش خود قرار مى‏داد، لباس پشمى خشن به تنمى‏كرد، و نان خشك مى‏خورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاهزمستان او شرق و غرب زمین بود، میوه و گل او سبزیجاتى بود كه زمین براى چهارپایانمى‏رویاند، زنى نداشت كه او را فریفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگینسازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند، و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذلیلنماید، مركب سوارى او دو پایش، و خدمتگزار وى، دستهایش بود.

5راه و رسم زندگى پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم‏

پسبه پیامبر پاكیزه و پاكت اقتدا كن، كه راه و رسم او الگویى است براى الگو طلبان، ومایه فخر و بزرگى است براى كسى كه خواهان بزرگوارى باشد، و محبوب‏ترین بنده نزد خداكسى است كه از پیامبرش پیروى كند، و گام بر جایگاه قدم او نهد. پیامبر صلّى اللّهعلیه و آله و سلّم از دنیا چندان نخورد كه دهان را پر كند، و به دنیا با گوشه چشمنگریست، دو پهلویش از تمام مردم فرو رفته‏تر، و شكمش از همه خالى‏تر بود، دنیا رابه او نشان دادند اما نپذیرفت، و چون دانست خدا چیزى را دشمن مى‏دارد آن را دشمنداشت، و چیزى را كه خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چیزى را كه خدا كوچكشمرده كوچك و ناچیز مى‏دانست. اگر در ما نباشد جز آن كه آنچه را خدا و پیامبرشدشمن مى‏دارند، دوست بداریم، یا آنچه را خدا و پیامبرش كوچك شمارند، بزرگ بداریم،براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سر پیچى از فرمان‏هاى او كافى بود!. و هماناپیامبر كه درود خدا بر او باد» بر روى زمین مى‏نشست و غذا مى‏خورد، و چون برده،ساده مى‏نشست، و با دست خود كفش خود را وصله مى‏زد، و جامه خود را با دست خودمى‏دوخت، و بر الاغ مى‏نشست، و دیگرى را پشت سر خویش سوار مى‏كرد. پرده‏اىبر در خانه او آویخته بود كه نقش و تصویرها در آن بود، به یكى از همسرانش فرمود،این پرده را از برابر چشمان من دور كن كه هر گاه نگاهم به آن مى‏افتد به یاد دنیاو زینت‏هاى آن مى‏افتم. پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم با دل از دنیا روىگرداند، و یادش را از جان خود ریشه كن كرد، و همواره دوست داشت تا جاذبه‏هاى دنیااز دیدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زیبایى تهیّه نكند و آن را قرارگاه دائمى خودنداند، و امید ماندن در دنیا نداشته باشد، پس یاد دنیا را از جان خویش بیرون كرد،و دل از دنیا بر كند، و چشم از دنیا پوشاند، و چنین است كسى كه چیزى را دشمن دارد،خوش ندارد به آن بنگرد، یا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانى رسول خداصلّى اللّه علیه و آله و سلّم براى تو نشانه‏هایى است كه تو را به زشتى‏ها وعیب‏هاى دنیا راهنمایى كند، زیرا پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم با نزدیكانخود گرسنه به سر مى‏برد،

وبا آن كه مقام و منزلت بزرگى داشت، زینتهاى دنیا از دیده او دور ماند. پس تفكّركننده‏اى باید با عقل خویش به درستى اندیشه كند كه: آیا خدا محمد صلّى اللّه علیهو آله و سلّم را به داشتن این صفتها اكرام فرمود یا او را خوار كرد؟ اگر بگوید:خوار كرد، دروغ گفته و بهتانى بزرگ زده است، و اگر بگوید: او را اكرام كرد، پسبداند، خدا كسى را خوار شمرد كه دنیا را براى او گستراند و از نزدیك‏ترین مردم بهخودش دور نگهداشت. پس پیروى كننده باید از پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّمپیروى كند، و به دنبال او راه رود، و قدم بر جاى قدم او بگذارد، و گر نه از هلاكتایمن نمى‏باشد، كه همانا خداوند، محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را نشانهقیامت، و مژده دهنده بهشت، و ترساننده از كیفر جهنم قرار داد، او با شكمى گرسنه ازدنیا رفت و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد، و كاخ‏هاى مجلّل نساخت (سنگى بر سنگىنگذاشت) تا جهان را ترك گفت،  و دعوت پروردگارش را پذیرفت.وه! چه بزرگ است منّتى كه خدا با بعثت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بر مانهاده، و چنین نعمت بزرگى به ما عطا فرموده، رهبر پیشتازى كه باید او را پیروىكنیم و پیشوایى كه باید راه او را تداوم بخشیم. به خدا سوگند آنقدر این پیراهنپشمین را وصله زدم كه از پینه كننده آن شرمسارم. یكى به من گفت: آیا آن را دورنمى‏افكنى؟» گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستایش مى‏شوند.

 

ماه خدا نزدیک است!

نقش استغفار در دفع بلاها

رهبر معظم در بیانیه‌ای مهم به‌مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب

كه ,خدا ,علیه ,تو ,آله ,اللّه ,علیه و ,آله و ,و آله ,او را ,صلّى اللّه ,زندگى پیامبر اسلام

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Tizo Borandeh حمل اباد دهکده ذرت مکزیکی ~World Otaku Crazy~ سئو شرکت صنایع تولیدی و خدماتی بهینه ساز unapilti معرفی و بررسی حرفه ای جدیدترین و پر فروش ترین عطرها وبلاگ نمایندگی بهشهر همسفران جامعه سلامت ﻣﺎ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻢ ﺍﻣﺎ