محل تبلیغات شما

نهجالبلاغة-ترجمه دشتى       ترجمه خطبه 160

(درشهر كوفه در سال 37 هجرى به هنگام حركت دادن مردم بسوى صفّین و جنگ با شامیانایراد كرد)

راهو رسم زندگى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم . ص : 301

1 خدا شناسى‏

فرمانخدا قضاى حتمى و حكمت، و خشنودى او مایه امنیّت و رحمت است، از روى علم، حكممى‏كند و با حلم و بردبارى مى‏بخشاید. خدایا! سپاس تو راست بر آنچه مى‏گیرى، و عطامى‏فرمایى، و شفا مى‏دهى یا مبتلا مى‏سازى، سپاسى كه تو را رضایت بخش‏ترین،محبوب‏ترین، و ممتازترین باشد، سپاسى كه آفریدگانت را سرشار سازد، و تا آنجا كه توبخواهى تداوم یابد، سپاسى كه از تو پوشیده نباشد، و از رسیدن به پیشگاهت بازنماند، سپاسى كه شمارش آن پایان نپذیرد، و تداوم آن از بین نرود. خدایا! حقیقتبزرگى تو را نمى‏دانیم، جز آن كه مى‏دانیم كه تو زنده‏اى و احتیاج به غیر ندارى،خواب سنگین یا سبك تو را نمى‏رباید، هیچ اندیشه‏اى به تو نرسد و هیچ دیده‏اى تو راننگرد، اما دیده‏ها را تو مى‏نگرى، و اعمال انسانها را شماره فرمایى، و قدم‏ها وموى پیشانى‏ها (زمام امور همه) به دست تو است، خدایا آنچه را كه از آفرینش تومى‏نگریم، و از قدرت تو به شگفت مى‏آییم و بدان بزرگى قدرت تو را مى‏ستاییم، بسىناچیزتر است در برابر آنچه كه از ما پنهان، و چشم‏هاى ما از دیدن آنها ناتوان، وعقلهاى ما از درك آنها عاجز است، و پرده‏هاى غیب میان ما و آنها گسترده مى‏باشد.

2راههاى خدا شناسى‏

پسآن كس كه دل را از همه چیز تهى سازد، و فكرش را به كار گیرد تا بداند كه: چگونهعرش قدرت خود را برقرار ساخته‏اى و پدیده را چگونه آفریده‏اى؟ و چگونه آسمان‏ها وكرات فضایى را در هوا آویخته‏اى؟ و زمین را چگونه بر روى امواج آب گسترده‏اى؟نگاهش حسرت زده، و عقلش مات و سرگردان، و شنواییش آشفته، و اندیشه‏اش حیرانمى‏ماند.

3وصف امیدوارى به خدا

بهگمان خود ادّعا دارد كه به خدا امیدوار است! به خداى بزرگ سوگند كه دروغ مى‏گوید،چه مى‏شود او را كه امیدوارى در كردارش پیدا نیست؟ پس هر كس به خدا امیدوار باشدباید، امید او در كردارش آشكار شود، هر امیدوارى جز امید به خداى تعالى ناخالصاست، و هر ترسى جز ترس از خدا نادرست است. گروهى در كارهاى بزرگ به خدا امید بستهو در كارهاى كوچك به بندگان خدا روى مى‏آورند، پس حق بنده را ادا مى‏كنند و حق خدارا بر زمین مى‏گذارند، چرا در حق خداى متعال كوتاهى مى‏شود؟ و كمتر از حق بندگانرعایت مى‏گردد؟ آیا مى‏ترسى در امیدى كه به خدا دارى دروغگو باشى؟ یا او را در خورامید بستن نمى‏پندارى؟ امیدوار دروغین اگر از بنده خدا ترسناك باشد، حق او را چنانرعایت كند كه حق پروردگار خود را آنگونه رعایت نمى‏كند، پس ترس خود را از بندگانآماده، و ترس از خداوند را وعده‏اى انجام نشدنى مى‏شمارد، و اینگونه است كسى كهدنیا در دیده‏اش بزرگ جلوه كند، و ارزش و اعتبار دنیا در دلش فراوان گردد، كه دنیارا بر خدا مقدّم شمارد، و جز دنیا به چیز دیگرى نپردازد و بنده دنیا گردد.

4سیرى در زندگانى پیامبران علیه السّلام (براى انتخاب الگوهاى ساده زیستى)

براىتو كافى است كه راه و رسم زندگى پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم رااطاعت نمایى، تا راهنمایى خوبى براى تو در شناخت بدى‏ها و عیب‏هاى دنیا ورسوایى‏ها و زشتى‏هاى آن باشد، چه اینكه دنیا از هر سو بر پیامبر صلّى اللّه علیهو آله و سلّم باز داشته و براى غیر او گسترانده شد، از دنیا شیر نخورد، و اززیورهاى آن فاصله گرفت. اگر مى‏خواهى دومى را، موسى علیه السّلام و زندگى او را تعریفكنم، آنجا كه مى‏گوید:

پروردگارا!هر چه به من از نیكى عطا كنى نیازمندم» به خدا سوگند، موسى علیه السّلام جز قرصنانى كه گرسنگى را بر طرف سازد چیز دیگرى نخواست، زیرا موسى علیه السّلام ازسبزیجات زمین مى‏خورد، تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن، سبزى گیاه ازپشت پرده‏ى شكم‏ او آشكار بود. و اگر مى‏خواهى: سومى را، حضرت داوود علیه السّلام‏

صاحبنى‏هاى نوازنده، و خواننده بهشتیان را الگوى خویش سازى، كه با هنر دستان خود ازلیف خرما زنبیل مى‏بافت، و از همنشینان خود مى‏پرسید چه كسى از شما این زنبیل رامى‏فروشد؟ و با بهاى آن به خوردن نان جوى قناعت مى‏كرد. و اگر خواهى از عیسى بنمریم علیه السّلام بگویم، كه سنگ را بالش خود قرار مى‏داد، لباس پشمى خشن به تنمى‏كرد، و نان خشك مى‏خورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاهزمستان او شرق و غرب زمین بود، میوه و گل او سبزیجاتى بود كه زمین براى چهارپایانمى‏رویاند، زنى نداشت كه او را فریفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگینسازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند، و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذلیلنماید، مركب سوارى او دو پایش، و خدمتگزار وى، دستهایش بود.

5راه و رسم زندگى پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم‏

پسبه پیامبر پاكیزه و پاكت اقتدا كن، كه راه و رسم او الگویى است براى الگو طلبان، ومایه فخر و بزرگى است براى كسى كه خواهان بزرگوارى باشد، و محبوب‏ترین بنده نزد خداكسى است كه از پیامبرش پیروى كند، و گام بر جایگاه قدم او نهد. پیامبر صلّى اللّهعلیه و آله و سلّم از دنیا چندان نخورد كه دهان را پر كند، و به دنیا با گوشه چشمنگریست، دو پهلویش از تمام مردم فرو رفته‏تر، و شكمش از همه خالى‏تر بود، دنیا رابه او نشان دادند اما نپذیرفت، و چون دانست خدا چیزى را دشمن مى‏دارد آن را دشمنداشت، و چیزى را كه خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چیزى را كه خدا كوچكشمرده كوچك و ناچیز مى‏دانست. اگر در ما نباشد جز آن كه آنچه را خدا و پیامبرشدشمن مى‏دارند، دوست بداریم، یا آنچه را خدا و پیامبرش كوچك شمارند، بزرگ بداریم،براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سر پیچى از فرمان‏هاى او كافى بود!. و هماناپیامبر كه درود خدا بر او باد» بر روى زمین مى‏نشست و غذا مى‏خورد، و چون برده،ساده مى‏نشست، و با دست خود كفش خود را وصله مى‏زد، و جامه خود را با دست خودمى‏دوخت، و بر الاغ مى‏نشست، و دیگرى را پشت سر خویش سوار مى‏كرد. پرده‏اىبر در خانه او آویخته بود كه نقش و تصویرها در آن بود، به یكى از همسرانش فرمود،این پرده را از برابر چشمان من دور كن كه هر گاه نگاهم به آن مى‏افتد به یاد دنیاو زینت‏هاى آن مى‏افتم. پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم با دل از دنیا روىگرداند، و یادش را از جان خود ریشه كن كرد، و همواره دوست داشت تا جاذبه‏هاى دنیااز دیدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زیبایى تهیّه نكند و آن را قرارگاه دائمى خودنداند، و امید ماندن در دنیا نداشته باشد، پس یاد دنیا را از جان خویش بیرون كرد،و دل از دنیا بر كند، و چشم از دنیا پوشاند، و چنین است كسى كه چیزى را دشمن دارد،خوش ندارد به آن بنگرد، یا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانى رسول خداصلّى اللّه علیه و آله و سلّم براى تو نشانه‏هایى است كه تو را به زشتى‏ها وعیب‏هاى دنیا راهنمایى كند، زیرا پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم با نزدیكانخود گرسنه به سر مى‏برد،

وبا آن كه مقام و منزلت بزرگى داشت، زینتهاى دنیا از دیده او دور ماند. پس تفكّركننده‏اى باید با عقل خویش به درستى اندیشه كند كه: آیا خدا محمد صلّى اللّه علیهو آله و سلّم را به داشتن این صفتها اكرام فرمود یا او را خوار كرد؟ اگر بگوید:خوار كرد، دروغ گفته و بهتانى بزرگ زده است، و اگر بگوید: او را اكرام كرد، پسبداند، خدا كسى را خوار شمرد كه دنیا را براى او گستراند و از نزدیك‏ترین مردم بهخودش دور نگهداشت. پس پیروى كننده باید از پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّمپیروى كند، و به دنبال او راه رود، و قدم بر جاى قدم او بگذارد، و گر نه از هلاكتایمن نمى‏باشد، كه همانا خداوند، محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را نشانهقیامت، و مژده دهنده بهشت، و ترساننده از كیفر جهنم قرار داد، او با شكمى گرسنه ازدنیا رفت و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد، و كاخ‏هاى مجلّل نساخت (سنگى بر سنگىنگذاشت) تا جهان را ترك گفت،  و دعوت پروردگارش را پذیرفت.وه! چه بزرگ است منّتى كه خدا با بعثت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بر مانهاده، و چنین نعمت بزرگى به ما عطا فرموده، رهبر پیشتازى كه باید او را پیروىكنیم و پیشوایى كه باید راه او را تداوم بخشیم. به خدا سوگند آنقدر این پیراهنپشمین را وصله زدم كه از پینه كننده آن شرمسارم. یكى به من گفت: آیا آن را دورنمى‏افكنى؟» گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستایش مى‏شوند.

 

ماه خدا نزدیک است!

نقش استغفار در دفع بلاها

رهبر معظم در بیانیه‌ای مهم به‌مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب

كه ,خدا ,علیه ,تو ,آله ,اللّه ,علیه و ,آله و ,و آله ,او را ,صلّى اللّه ,زندگى پیامبر اسلام

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

moonriverteam چاپ انواع استیکر تبلیغاتی مجموعه فیلم های ترسناک الناس کلهم احرار lorscomplita روستای مالیچه ازنا dohucicel مهندسی دریا | دریانوردی | مهندسی کشتی rojhelab polspubmudab